Ból mięśni nóg – co robić?

Ból mięśni nóg jest czymś, co dotyka każdego z nas niezależnie od wieku. Raz jest krótkotrwały i znika samoczynnie, a czasem tak silny, że nie jesteśmy w stanie się nawet poruszyć. Może mieć związek jedynie z przeforsowaniem się, ale czasem jest sygnałem, że coś niedobrego dzieje się z naszym ciałem.

Zdarza się, iż ból mięśni nóg to po prostu osłabienie naszego organizmu. Jest symptomem przeziębienia lub grypy, które nieleczone mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. Ale są również inne jednostki chorobowe, które powodują ból nóg i to znacznie mocniejszy, od tego wywołanego przez grypę. Neuropatia jest jedną z nich; uszkodzone nerwy blokują przesył informacji z kończyn do mózgu, a dodatkowo powodują ból nóg idący od kręgosłupa aż do stopy. Uniemożliwia to nie tylko pracę fizyczną, bowiem w wielu przypadkach kłopoty sprawiają podstawowe czynności, jak między innymi wstawanie z łóżka czy schylanie się. Podobnie w przypadku rwy kulszowej, która uciska nerwy, powodując początkowo ból mięśni pośladków, jednak następnie promieniuje przez całą kończynę. W obu przypadkach konieczna jest obserwacja neurologiczna.

Aczkolwiek bóle mięśni nóg mają różne przyczyny i nie muszą być one powiązane z żadną chorobą. Każdy nowicjusz na siłowni będzie ten ból odczuwał i jest to zupełnie naturalnym następstwem wysiłku fizycznego, a w szczególności, kiedy to właśnie od tych partii mięśni rozpoczęliśmy naszą przygodę z poprawianiem naszej kondycji, sylwetki czy odchudzaniem. Treningi siłowe pomagają rozbudować i wzmocnić masę mięśniową, lecz aby efekty były widoczne, najpierw musi dojść do uszkodzenia tkanek mięśniowych, co właśnie powoduje odczuwanie bólu. Nie możemy się jednak wtedy zniechęcać i absolutnie nie powinniśmy zaprzestać ćwiczeń fizycznych; najlepszym wyjściem będzie zaciągnięcie porad u specjalisty, trenera, który doradzi, jak rozciągać mięśnie po każdym treningu, aby zminimalizować ryzyko powstawania zakwasów. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, zamieńmy przynajmniej na kilka dni ciężkie treningi siłowe na takie, które nie będą angażowały bolących mięśni.

Każdy ból nóg ma swoje przyczyny. Jeżeli jesteśmy pewni, iż jest to następstwo wzmożonej aktywności fizycznej, to absolutnie nie powinniśmy się tym przejmować, a jedynie dać mięśniom czas na regenerację. Dobrze jest również zapoznać się z domowymi sposobami na tak zwane zakwasy, jak na przykład gorąca kąpiel z solą morską. Aczkolwiek, gdy ból przyszedł niespodziewanie a dodatkowo uniemożliwia nam normalne funkcjonowanie, należy zasięgnąć porady lekarza specjalisty.

Dodaj komentarz