Co brać na ból mięśni?

Ból mięśni może dopaść każdego z nas w każdej chwili. Niezależnie od przyczyny bólu: czy to w skutek nadmiernego wysiłku fizycznego, urazu, powikłań niektórych chorób, przeziębienia czy stanu zapalnego przeważnie jest on na tyle uciążliwy, że pierwszą myślą jest „jak leczyć ból mięśni?„. Oczywiście najlepiej dać mięśniom odpocząć, ale gdy nie mamy takiej możliwości lub chcemy złagodzić objawy należy sięgnąć po inne środki. Co na ból mięśni stosować najlepiej?

Bóle mięśni – leczenie wewnętrzne
Ulgę przyniosą nam na pewno preparaty przeciwbólowe i przeciwzapalne. Mają za zadanie szybko dotrzeć do ogniska bólu, dzięki temu odzyskujemy uczucie ulgi i komfortu. Preparaty te mają różną formę. Mogą być w formie tabletek lub płynów do picia. Aktualnie każda apteka wyposażona jest w szeroki asortyment tych środków. W zależności od stopnia nasilenia czy czasu trwania bólu możemy sprawdzić skuteczność na nasz organizm zarówno środki użycia wewnętrznego (np. tabletki), jak i zewnętrznego (np. maści). Pomocna będzie tu również rada farmaceuty. Substancje zwalczające stany zapalne występujące w tych preparatach to najczęściej: ibuprofen, ketoprofen, naproksen, meloksykam.

Bóle mięśni – leczenie zewnętrzne
Czasem jednak u osób z wrażliwym żołądkiem lub przy długotrwałym bólu lepiej brać na mięśnie preparaty stosowania zewnętrznego, czyli różnego rodzaju maści, żele do smarowania lub plastry. Rozgrzewające dodadzą ulgi przy przeciążeniu i przetrenowaniu mięśni lub często przy nerwo- i mięśniobólach w okolicy lędźwi i kręgosłupa. Rozgrzewają bolesne miejsce rozluźniając napięcie mięśniowe. Należy je natychmiast usunąć w przypadku uczucia zbyt silnego ciepła w miejscu zastosowania.W aptekach są dostępne głównie maści: końska, borowinowa i bursztynowa. Plastry i żele chłodzące przynoszą ulgę w przypadku tępych urazów, przy których najczęściej pojawia się obrzęk, wysięk zapalny i krwiak (siniak), a także w bólu towarzyszącym naciągnięciu i nadwyrężeniu mięśni. A wcierane oleje magnezowe wspomogą regenerację mięśnia i tkanek w okolicy.

W leczeniu mięśni ogólnie pomocnym sposobem będzie wzbogacenie swojej diety w wapń, magnez i potas, czyli spożywanie większej ilości warzyw i owoców, oraz ograniczenie tłuszczów zwierzęcych. Ponadto regularny wysiłek fizyczny, który wzmocni mięśnie i poprawi naszą ogólną kondycję organizmu, należy jednak pamiętać o ćwiczeniach rozciągających. Kolejnym rozwiązaniem są masaże. Masaże relaksacyjne i zmniejszające napięcie mięśniowe stosowane regularnie lub przy występujących dolegliwościach na pewno dodadzą ulgi, można wykorzystać również masaże wodne pod prysznicem w domowym zaciszu.

Dodaj komentarz