Co powoduje ból mięśni pleców?

Ból mięśni pleców

Nasze plecy narażone są na ogromne przeciążenia i to nie tylko podczas ćwiczeń lub uprawiania sportu. Nawet zwykłe, codzienne czynności mogą powodować ból mięśni pleców. Pomijając dyskomfort spowodowany odczuciami bólowymi, których przecież pragniemy uniknąć, ból mięśni jest informacją, że w naszym ciele dochodzi do zaburzenia stanu fizjologicznego. Nieprawidłowo pracujące mięśnie uciskają naczynia krwionośne, powięzi i zmieniają strukturę stawów, co prowadzi do cięższych dolegliwości. Dlatego ból jest dla nas ważną informacją.

Co może powodować ból pleców?

Długotrwały ból mięśni kręgosłupa jest wskazówką, że nadwerężamy je utrzymując nasze ciało zbyt długo w szkodliwej pozycji. Może to mieć miejsce w pracy przy komputerze, gdy nasze biurko i krzesło nie są odpowiednio dostosowane do naszego wzrostu. Praca wymuszająca utrzymanie głowy w pochyleniu często wywołuje dokuczliwe bóle mięśni karku. Już samo stanie czy też chodzenie w niewłaściwej pozycji sprawia, że nasze mięśnie poddawane są dodatkowemu rozciąganiu lub przykurczowi.

Zabójcze dla naszych pleców jest też przesiadywanie długimi godzinami przed telewizorem, choćby na najwygodniejszej sofie lub fotelu. Tego rodzaju meble wypoczynkowe nie podtrzymują prawidłowych krzywizn kręgosłupa, a nasze „wygodne” pozostawianie w takim ułożeniu najczęściej pogłębia szkodliwie kifozy i wypłaszacza lordozę. Relaksując się w ten sposób przez dłuższy czas pracujemy na swój ból w plecach w przyszłości.

Zapobieganie bólom pleców

Bardzo istotne jest wyrabianie sobie nawyków utrzymania prawidłowej postawy ciała i to już od najmłodszych lat oraz zachowywanie aktywności fizycznej. Mięśnie pleców, osłabione przez brak ruchu, są podatne na uleganie kontuzjom oraz utrwalanie się w przykurczach lub nadmiernym rozciągnięciu. Upośledza to ich funkcję i powoduje dolegliwości bólowe.

Jeśli pragniemy zachować plecy w należytej formie pływajmy regularnie. Nie muszą to być długie dystanse, istotniejsza jest systematyczność. Fizjoterapeuci zalecają najczęściej spokojne pływanie żabką lub na plecach. Ten rodzaj sportu szczególnie dobrze działa na ból w dole pleców, gdyż pozycja pływającego wymusza aktywność odcinka lędźwiowego kręgosłupa i wzmocnienie okolicznych grup mięśniowych.

Podczas wykonywania czynności, które wymagają od nas pozostawania dłużej w jednej pozycji zadbajmy o to, by co jakiś czas ją zmieniać. Najlepiej jest wstać na moment i rozciągnąć delikatnie poszczególne odcinki pleców. Naturalnym sposobem na to jest przeciąganie się. Prostujemy wtedy plecy i poddajemy mięśnie grzbietowe mikromasażowi, zostają one w tym czasie lepiej ukrwione, a włókna mięśniowe powracają do fizjologicznego stanu.

Dodaj komentarz